Anaris Press & PR
"Jills veranda", "Musikhjälpen", ”Nyhetsmorgon” och "Gomorron Sverige”. Spelningar på festivaler som Stockholm Folk Festival och Peace and Love. Gigs i eget namn på scener som Södra Teatern i Stockholm, Liseberg och Pustervik i Göteborg samt Victoriateatern i Malmö. Supportakt för artister som Jerry Williams, Bo Kaspers Orkester, Doug Seegers och Jill Johnson - den senare med vilken han även varit Grammisnominerad. Gabriel Kelleys genomslag som en av vår tids mest omhuldade americana-sångare är kort sagt obestridligt. På sistone har vi dessutom sett honom i såväl SVT:s "Hitlåtens historia" om Broder Daniel-klassikern ”Shoreline” som hört honom på nysläppta singeln "Free your heart”. Och nu - med start i Stockholm den 25 januari - är det dags att följa upp succén med ytterligare ett knippe väl utvalda turnédatum.
Gabriel Kelleys meritlista är lika gedigen som hans särpräglade musikerskap. Han har delat scen med giganter som Gregg Allman och Chris Stapleton, men även spelat med folkkära hjältar som Jerry Williams å den ena sidan samt popsmarta kritikerfavoriter som Karl Wallinger och hans World Party å den andra. Ett artistiskt normbrytande statement, vilket även inkluderar en handfull år som låtskrivare i Nashville för bland annat Tim McGraws räkning.
Gabriel Kelley har trots kommersiella framgångar lyckats med det inom singer/songwriter-domänen inte okomplicerade konststycket att kombinera dessa med en oförfalskad konstnärlig finess. Att han funnit en andlig hantverkarvän i Jill Johnson - och tillsammans med henne rott hem en Grammisnominering för den senares album ”For you I’ll wait” - är därför lika naturligt som denne vagabonds förmåga att få sina medmänniskor att omfamna själens mörka vrår.
Gabriel Kelleys djupt förtroliga lyrik omsluts av toner värdiga emotionella själsfränder som John Prine och Richard Hawley, och är lika auktoritär i sin fostran som den countryfierade sydstatssoul som kännetecknar musikmogulen Rick Hall och hans Muscle Shoals-baserade Fame Recording Studios. En stilsäker musikalisk studie som tagit honom till såväl TV4:s morgonsoffa som bästa sändningstid i SVT. För att inte tala om ett framträdande i Musikhjälpen så exempellöst att världens alla singer/songwriter-adepter borde ställa sig frågan om de verkligen har vad som krävs för att palla den mödosamma arbetsseger musikbranschen kräver.